Arbetsmiljökrav i offentlig upphandling - ett verktyg för ett hållbarare arbetsliv?
Just nu pågår ett utvecklingsarbete gällande arbetsmiljökrav i offentlig upphandling.
Syftet är att förbättra arbetsmiljöarbetet i högriskbranscher, främja sund konkurrensen och minska möjligheterna för arbetslivskriminalitet i offentligt upphandlad verksamhet. Arbetet sker i samverkan med Centrum för arbets- och miljömedicin. Arbetet genomförs i samverkan med nyckelaktörer exempelvis upphandlande aktörer med målet att utveckla, testa och sprida effektiva metoder för att inkludera arbetsmiljökrav i hela upphandlingsprocessen – från behovsanalys och kravformulering till uppföljning och hantering av brister.
Pågående pilotprojekt
Just nu har vi inlett arbete med 7 pilotprojekt i olika faser. Detta gäller upphandling inom:
- Bygg
- Rivning
- Städning, golvvård och fönsterputs
- HVB och stödhem
- Hemtjänst
- Färdtjänst
CAMM och KI som resurs i arbetet med arbetsmiljökrav

I bedömningen om huruvida arbetsmiljökrav vid offentlig upphandling är behövliga och vilka som är att anse proportionerliga kan expertkompetens behövas. På CAMM och KI finns en hög kompetens vad gäller hälsorisker kopplade till olika skadliga exponeringar i arbetsmiljön och en god kunskap om arbetshälsan i olika sektorer. Det finns också en god kompetens kring de risker som osäkra anställningsvillkor kan innebära för arbetsmiljö och hälsa. I pilotprojekten bistår vi upphandlingarna med expertis vid behövlighets- och proportionalitetsbedömningar gällande arbetsmiljökrav i offentliga upphandlingar. Vi bistår också i arbetet med att ta fram förslag på tillhörande utvärderingskriterier och möjliga metoder för uppföljning. Om intresse finns för att delta i utvecklingsarbetet med ett pilotprojekt maila: ninni.norlinder@ki.se
Läs mer om vårt inledande utvecklingsarbete i denna rapport.
